نظم و انضباط

برنامه ریزی و انضباط ، رمز موفقیت در تمام امور

نحوه بدست آوردن نظم و انضباط فردی

 

سال جدید زمان مناسبی است برای ایجاد تغییر و تحول در زندگی؛ ولی عموماً کلیه تصمیمات و برنامه ریزی های جدید تا آخر فروردین به دست فراموشی سپرده می شوند. اگر این اتفاق به طور پیاپی برای شما رخ داده است، باید بدانید که مبتلا به سندرم بی ارادگی هستید. با بدبینی و بی توجهی به اهداف خود نگاه می کنید و همین امر باعث می شود که نتوانید آنها را عملی سازید. در تلاطم دیدگاه "ما اینجوری هستیم، چون اینطوری آفریده شده ایم" گیر می کنید، در یک چرخه ی بی توجهی گیر می افتید و انرژی خود را هدر می دهید. با نگاه دقیقتر به این قضیه متوجه می شویم که اگر دارای دیسیپلین فردی باشیم و کلیه تصمیمات خود را عملی کنیم، می توانید به اهداف خود برسیم.

اما انضباط فردی چیست؟

بقیه مطالب را می توانید در ادامه مطلب مشاهده کنید.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 31 فروردین1389ساعت 13:44  توسط پیمان طرزعلی  | 

نظم : سرچشمه وسازنده ماهيت موجودات زنده و غير زنده

نظم : سرچشمه وسازنده ماهيت موجودات زنده و غير زنده

ماهيت انسان در طول زمان پيوسته در حال تغيير است ، منی كه الان دارم اين مطلب را مينويسم با من يك ساعت پيش تفاوت دارد ، اين تفاوت ممكن است اندك و ناچيز باشد ، اما در هر صورت وجود دارد ، اين تفاوت ناشی از تغيير بافت بدن من به خاطر مرگ سلولهای فرسوده بدن و يا تولد سلولهای جديد و همچنين ناشی از تغيير يادگيری من درطول  زمان ميباشد كه خود ناشی از تغيير اطلاعات ورودی از محيط بيرون به مغز و تغيير پردازش مغز از اين اطلاعات ميباشد  و دگرگونی محيط اطراف من نيز اطلاعات دگرگونه ای را وارد مغز من ميكند كه برداشت من را نسبت به دنيا تغيير ميدهد ، پس من در اينجا هم  از بعد روانی و هم از بعد جسمی ثابت نبوده  و پيوسته در حال تغييرميباشم و ماهيت من در طول زمان ثابت نيست ، من كودكی من با من اكنون هرچند كه شباهتهائی دارد اما يكی نيست و فرق دارد .

 آنچه كه ماهيت من را در هر لحظه از زمان شكل ميدهد نظم بين سلولهای بدن من ( از مغز تا ديگر اعضای بدن ) و تعداد سلولهائی است كه در اين نظم شركت ميكنند و واضح است كه با تغيير تعداد سلولها و تغيير نظم بين آنها ماهيت من نيز تغيير خواهد كرد ، در شكل گيری ماهيت ما نظم بسيار مهم است ، برای نمونه : ما هر ساله در كشور خود هزاران خودروی سمند توليد ميكنيم كه همه مردم ماهيت اين هزاران خودرو را يكی ميدانند و همه را بدون استثنا دارای ويژگيهای سمند مينامند ، ولی ما خود ميدانيم كه اتمهای بكار رفته در هر خودرو منحصر به فرد بوده و با خودروی ديگر متفاوت است ، پس چه چيزی باعث شده كه ما همه خودروها را با وجود تفاوت موادشان يكی بناميم  ، مگر نه اين است كه  نظم بين مواد همه اين خودروها شبيه به يكديگر است ، و از عناصر مشتركی در ساخت اين خودروها استفاده شده است كه اين عناصر نيز به خاطر نظم مشترك بين الكترونها و پروتونها و نوترونهايشان با هم يكی هستند ، پس آنچه كه تفاوت بين خودروها را شكل ميدهد نظم بين مواد تشكيل دهنده خودروها ميباشد.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه 29 فروردین1389ساعت 23:0  توسط پیمان طرزعلی  | 

مرد جوانی از سقراط پرسید راز موفّقیت چیست ؟

مرد جوانی از سقراط پرسید راز موفّقیت چیست ؟   سقراط به او گفت :

" فردا به کنار نهر آب بیا تا راز  موفّقیت را به تو بگویم. "

صبح فردا مرد جوان مشتاقانه به کنار رود رفت..

سقراط از او خواست که به سوی رودخانه او را همراهی کند. جوان با او به راه افتاد. به لبه رود رسیدند و به آب زدند و آنقدر پیش رفتند تا آب به زیر چانه آنها رسید.

ناگهان سقراط مرد جوان را گرفت و زیر آب فرو برد. جوان نومیدانه تلاش کرد خود را رها کند ، امّا سقراط آنقدر قوی بود که او را نگه دارد. مرد جوان آنقدر زیر آب ماند که رنگش به کبودی گرایید و بالاخره توانست خود را خلاصی بخشد.

همین که به روی آب آمد ، اوّل کاری که کرد آن بود که نفسی بس عمیق کشید و هوا را به اعماق ریه فرو فرستاد. سقراط از او پرسید ، " زیر آب که بودی ، چه چیز را بیش از همه مشتاق بودی؟ "

گفت : " هوا "

سقراط گفت : هر زمان که به همین میزان اشتیاق هوا را داشتی موفقیت را مشتاق بودی ، تلاش خواهی کرد که آن را به دست بیاوری ؛ راز دیگر هم ندارد.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه 29 فروردین1389ساعت 9:50  توسط پیمان طرزعلی  | 

منظم باشید

تابش آفتاب و فروغ مهتاب و پرتو ستارگان و بارش باران و تلاطم امواج و رویش گیاهان، جلوه‌هایى از نظم حاكم در آفرینش خداوندگار قادر متعال است. همانگونه خلقت خداوند بر پایه نظمى شگفت انگیز و بهت آور استوار است، دین خدا هم بر مبناى نظمى الهى پابرجاست .

راز خوشبختي و سعادت در نظم و انضباط است.

همانطور كه وجودنظم در هر كاري لازم و ضروري است وجود نظم و انضباط در مطالعه نيز بسيار مهم است . كسي كه بدون نظم و ترتيب خاصي مطالعه كند هرگز نتيجه مطلوبي نخواهد گرفت .البته لازم به ذكر است نظم در اينجا دو بُعد دارد. بُعد اول داشتن يك نظم فكري و ذهني است يعني شما ذهن خود را چنان برنامه ريزي كرده باشيد كه از يك نظم منطقي برخوردار باشد. بايد دقت داشته باشيد اين نظم را با اضطراب ، عدم اعتماد به نفس ، عدم تمركز حواس و عدم علاقه و مهمتر از همه با عدم مطالعه ي اصولي و عدم توجه به مفاهيم و مباحثي كه مطالعه مي كنيد و... از دست ندهيد . بُعد ديگر داشتن نظم است وجود نظم در همه ي فعاليت هايتان از جمله مطالعه ضروري مي باشد. اين گونه نباشد كه مانند بعضي از دانش  آموزان هر موقع از كارهاي جنبي مانند ديدن تلويزيون ، صحبت كردن با دوستان و ورزش كردن و... خسته شديد به سراغ درس و مطالعه برويد.  

 بقیه مطالب را می توانید در ادامه مطلب مشاهده کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 28 فروردین1389ساعت 19:6  توسط پیمان طرزعلی  | 

مامان لطفا به وسایل من دست نزن!

مامان لطفا به وسایل من دست نزن !

انضباط‌ در انسان‌ غریزی‌ نیست‌ و نیاز به‌ آموزش‌ دارد. در جامعه‌ پیشرفته‌ و متمدن‌ انسانی ، حضور انضباط‌ لازم‌ است. انضباط‌ در یك‌ معنا حالتی‌ از قرار دادن‌ اشیا در جای‌ خاص‌ است ،  به‌ طوری‌ كه‌ شخص‌ دیگری‌ با آدرسی‌ كه‌ ما می‌ دهیم‌ بتواند شیء مورد نظر را پیدا كند.

 انضباط‌ معتدل‌ در زندگی‌ یك‌ فرد ،  شاخص‌ « سالم‌ و طبیعی‌ بودن » او به‌ شمار می‌ رود. افراط‌ در انضباط‌ را « وسواس » می ‌نامیم‌ و فردی‌ را كه‌ در بی ‌نظمی‌ راه‌ افراط‌ در پیش‌ گرفته ، لاابالی‌ می‌ خوانیم.

بقیه مطالب را می توانید در ادامه مطلب مشاهده کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه 27 فروردین1389ساعت 19:38  توسط پیمان طرزعلی  | 

نظم فکری ، نظم در کارها را ایجاد می کند و نظم درکارها ، نظم فکری رابه همراه می آورد.

یکی از ویژگی های یک برنامه مطلوب آن است که برنامه ریزی توسط خود فرد صورت گرفته باشد . چون هر فرد با شناخت دقیق از امکانات و موقعیت خویش و اطلاع از نقاط ضعف و قوت در دروس و متون مختلف می تواند بهترین برنامه ریزی را داشته باشد .بطور کلی اگر فرد به اصول برنامه ریزی آشنائی داشته باشد بیش از هر فرد دیگر صلاحیت برنامه ریزی برای شخص خود را دارا است .
چنانچه برنامه ریزی بطور صحیح و قابل اجرا صورت گیرد ، در پایان هر روز شاهد اجرای موفق برنامه خود و متعاقب آن افزایش و تقویت روحیه خود می باشد .

بقیه مطالب را می توانید در ادامه مطلب مشاهده کنید.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 25 فروردین1389ساعت 23:4  توسط پیمان طرزعلی  | 

بحران نظم و امنيت در مدارس آمريكا

خبرگزاري فارس : با گذشت يك دهه از جنايت‌هاي سريالي و تيراندازي در برخي از مدارس آمريكا كه به افزايش توجه به موضوع امنيت در مدارس منجر شد، هنوز مسئولان اين كشور در جست‌وجوي راهي مؤثر براي كاهش ناهنجاري‌ها در كلاس‌هاي درس مدارس و دانشگاه‌ها هستند.

به گزارش فارس به نقل از سي كيو ريسرچر، در دهه 1990 قوانين سخت‌گيرانه‌اي در اين زمينه به تصويب رسيد. قوانيني كه از آن زمان، منجر به اخراج و تعليق تحصيل بسياري از دانش‌آموزان شده است.
بسياري نيز معتقدند سخت‌گيري بيش از حد، و قوانين خشك نمي‌توانند تأثير چنداني بر متوقف ساختن بد‌رفتاري‌ها و ناهنجاري‌ها در مدارس داشته باشند و در عوض بر روند يادگيري تأثير منفي مي‌گذارند.
گروه‌هاي حامي حقوق شهروندي و كودكان معتقدند اين قوانين سخت‌گيرانه منجر به تنبيهات شديد براي اشتباهات جزيي و كوچك دانش‌آموزان شده و باعث شده‌اند بسياري از نوجوانان با ترك مدرسه به كوچه و خيابان رفته و در دام مشكلات بزرگ‌تري بيفتند.
منتقدان همچنين مي‌گويند دانش‌آموزان سياه‌پوست نسبت به هم‌كلاسي‌هاي سفيد پوست خود بيش‌تر در معرض تنبيهات سخت قرار دارند.

بقیه مطالب را می توانید در ادامه مطلب مشاهده کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 25 فروردین1389ساعت 20:3  توسط پیمان طرزعلی  | 

يکي از مشکلات عمده همراه داشتن موبايل حواس پرتي دانش آموز و عدم توجه به کلاس و معلم است .

يکي از مشکلات عمده همراه داشتن موبايل حواس پرتي دانش آموز و عدم توجه به کلاس و معلم است .

بر همه واضح است که موبايل يا تلفن همراه يک وسيله سودمند براي ارتباطات مطلوب محسوب مي شود و هم مي توان از آن استفاده درست داشت هم نادرست به حدي که به اندازه سلاح هاي گرم مي تواند در سطح کلاس و مدرسه خطرناک باشد ،به زودي پيشرفتهاي عجيب و غريب دستگاههاي موبايل باعث تعجب همگان خواهد شد ، موبايل هايي که بوي بد دهان را به صاحبش هشدار خواهد داد ، يا دستگاههايي که تغييرات مشکل ساز ضربان قلب و حالات اورژانسي را به صاحب موبايل و يا شرکت هاي بيمه و مراکز اورژانس اطلاع خواهد داد، استفاده از دفترچه تلفن ، حافظه بالا براي ذخيره فايل هاي فشرده صوتي و تصويري ، ضبط صدا ، فيلمبرداري ، عکس برداري و قابليت هاي گوناگون براي والدين در کشورهاي پيشرفته جهت ردگيري و کنترل فرزندان و نظارت از راه دور و غيره هر شخص را به فکر استفاده از آن مي اندازد اما چه نوع استفاده اي ..

بقیه مطالب را می توانید در ادامه مطلب مشاهده کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 23 فروردین1389ساعت 14:40  توسط پیمان طرزعلی  | 

انجام تمرينات ورزشي منظم و مداوم ورزشي

 

انجام تمرينات ورزشي منظم و مداوم در مدت 3 الي 6 ماه مي‌تواند استقامت و انعطاف‌پذيري را در بدن افزايش داده و قدرت جذب اكسيژن مورد نياز را 10 تا 30 درصد افزايش دهد.
با تحرك جسماني كافي و ورزش ، مي‌توان سلامت خود را حفظ و ارتقا داد اما بايد توجه كنيم كه هر تحركي ، ورزش نيست. لذا فعاليت‌هايي كه باعث افزايش ضربان قلب ، افزايش تعداد تنفس و جذب بيشتر اكسيژن مي شود تحرك محسوب مي‌شود كه علاوه بر حفظ سلامتي جسماني، رواني و اجتماعي موجب پيشگيري از بيماريهاي قلبي ـ عروقي ، ديابت ، چاقي ، پوكي استخوان و كمردرد مي‌شود.

بقیه مطالب را می توانید در ادامه مطلب مشاهده کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 21 فروردین1389ساعت 10:35  توسط پیمان طرزعلی  | 

اينگونه نظم را عملي کنيد

عوامل موثر براي نظم در رفتار دانش آموزان

1- به دانش آموزان تا کيد شود وسايل را در حد نياز نه بيش از حد به همراه بياورند.
2- مربيان و والدين سعي کنندالگوي مناسب نظم براي فرزندان باشند مثلاً نماز را اول وقت خواندن يا لباس منظم پوشيدن و ...
3- تمرين سرود و کارهايي که هماهنگي و نظم ايجاد مي کند. انجام کارگروهي با اعضاي خانواده مي تواند به فرزندان نظم و رعايت حقوق ديگران را بياموزد.
4- در محيط خانه و مدرسه ،نحوه غذا خوردن به صورت منظم و تميز مي تواند تمرين خوبي براي دروني شدن نظم باشد.
در رابطه با بي نظمي بايستي از همان اول مراقب بود که خاصيت بي نظمي در تسرّي و زياد شدن است.
5- نظم ظاهري معلم و اوليا هميشه خوب و قابل قبول باشد. کلام معلم و اوليا بايد جويده جويده نباشد و کامل ادا گردد.
6- آموزش طبقه بندي امور و اولويت بندي کارها. کودکان از سنين کم در خانواده و بعد ها در مدرسه ياد بگيرند که کارها و وسايل شان را طبقه بندي کنند.تا هم کارهاي مهم فراموش نشود و هم براي پيدا کردن وسايل شان وقت زيادي هدر ندهند.

بقیه مطالب را می توانید در ادامه مظلب مشاهد کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 19 فروردین1389ساعت 22:59  توسط پیمان طرزعلی  | 

نظم در جوان

وجـود نـظـم در زنـدگى جوان يكى از مسائل بسيار مهم بوده و موفقيت او در آينده تحصيلى ، مرهون رعايت كامل نظم و ترتيب در زندگى اش مى باشد.
انـسـان در سـايـه نـظم بهتر مى داند كه چگونه زندگى كند ، چطور از اوقات فراغت خود به نحو شايسته اى بهره بردارى نمايد. مـنـظور از نظم و ترتيب ، انجام كارها و اعمال با هدف معين است ، كه از وحدت و هماهنگى لازم برخوردار باشد ، بطورى كه بارعايت آن ، انسان بتواند در مراجعه و دستيابى به كارها و موضوعات و وسائل و اطلاعات ، دچار سردرگمى و اتلاف وقت نگردد.
رعايت مقررات و قوانين جارى زندگى و قرار دادن هر چيزى در جاى معين خودش و انجام دادن هر كارى ، در وقت و زمان خود نمونه اى از نظم است. نـظـم ، شـامـل هـمـه مسائل زندگى از قبيل : لباس پوشيدن ، نظافت كردن ، خوردن ، خوابيدن ، مـسـواك زدن ، معاشرت با دوستان و فاميل و همچنين چيدن وسائل و نوشت افزار و كتابهاى خود در جاى معين ، مطالعه كردن ، حفظ نمودن اطلاعات ، فراگيرى معلومات و تفكر كردن مى شود.
جـوان بـايد بداندكى بخوابد ، كى بيدار شود و چه وقت ، مطالعه كند و چه موقع ، تفريح و ورزش نمايد و چه زمانى كارهاى محوله خانه را انجام دهد, مكان و زمان هرچيزى را بموقع تشخيص دهد و بـرايـش بـرنـامـه ريـزى كـنـد ، هـرچـيـزى را بـه جـاى خـود بـگذارد تا هنگام مراجعه به آن ، دچارسردرگمى و آشفتگى نشود.
قـواى ذهـنى و عقلى جوان در سايه نظم ، ترتيب منطقى يافته و سبب موفقيتهاى درسى وى در آينده خواهد شد. از طـرفـى در سـايه نظم ، زندگى تحت قاعده در مى آيد و فعاليتها و كارها نظام پيدا مى كند و با راحـتـى بـيـشـترى انجام مى پذيرد ، مشكلات سريعتر حل مى شود و جوان از آشفتگى در كارها و مطالعه مطالب تكرارى ، بخصوص در كتب درسى رهايى مى يابد.
هـدف عـمـده نـظـم در زنـدگـى ، بهره گيرى و صرفه جويى در وقت و داشتن ضابطه و معيار صحيحى براى اندوختن اطلاعات در ذهن است .
هـمچنين رعايت نظم و ترتيب در زندگى روزمره از جهت روانى ، سبب مى شود كه جوان ، حتى هـنـگـام تـحـصـيـل و فـراگـيرى دانش ، اطلاعات علمى خود را تحت قاعده و نظم فراگيرد و يـادگـيـرى , بطور منظم صورت پذيرد ، بطورى كه مطالب منسجم و به ترتيب درخزانه حافظه جايگزين شود و هرگاه شخص بخواهد به اطلاعات قبلى خود مراجعه كند و به راحتى و به سرعت ، اطلاعات و مطالب در ذهنش حاضر شود.
ايـن مـساله در آينده جوان , تاثير بسزايى دارد, بخصوص در دوران تحصيل هنگامى كه مى خواهد خود را براى امتحانات و كنكور ورودى دانشگاه آماده سازد. رعايت نظم اصولا در سلامتى فكر و صحت جسم و اعتدال روح و روان انسان ، بسيار موثر است. نظام آفرينش براساس نظم و ترتيب بنا شده است و براساس نظم جريان دارد.
رعـايـت نظم موجب هماهنگى انسان با طبيعت گرديده و در اين راستا انسان از جهت روحى و روانى از سلامت و آرامش خاصى برخوردارخواهد بود. بـه سـبـب رعـايـت كردن نظم ، جوانان افكارشان شكل مى گيرد و زمينه ابتكارات وخلاقيتهاى هنرى ، علمى و فرهنگى در آنها فراهم مى گردد. بـى نظمى در جسم و جان آثار ناگوارى به جا مى گذارد و خارج شدن از قاعده طبيعت ، عوارض منفى در رفتار آدمى ايجاد مى كند.
مـعـمـولا افراد بى نظم در زندگى شان عصبانى و رفتارشان غيرعادى و نامتعادل است ، زيرا خود بـى نـظـمـى در عـكس العملهاى روحى و اخلاقى آنان تاثير متقابل داشته و سبب تضعيف اراده و زمينه ساز عوارض و ناكاميهاى فراوانى در زندگى تحصيلى آنان خواهد شد. تجربه نشان داده است كه بى نظمى در فعاليتهاى حركتى و هوشى و عاطفى نيز تاثير منفى دارد بخصوص عكس العملهاى آن در دوران بلوغ به صورت حادترى ظاهر مى گردد.
از طرفى بى نظمى سبب اتلاف وقت و ضايع شدن عمر و احساس ناراحتى و ايجاد روحيه شك و ترديد گرديده و خلاصه آثار نامطلوبى درشخصيت فرد به جا مى گذارد ، به همين جهت است كه از ديـدگـاه مـولاى مـتـقـيـان على (ع ) آن قدر نظم در كارها و امور زندگانى اهميت دارد كه درآخرين لحظه هاى حيات خود كه معمولا حساسترين و پر اهميت ترين سخنها گفته مى شود ، در قسمتى از سفارشاتشان خطاب به دو فرزند عزيزخويش ، امام حسن (ع ) و امام حسين (ع ) و همه جوانان آينده مى فرمايند : سفارش مى كنم به شما و همه فرزندانم و خانواده ام و (همه ) كسانى كه سخن من به آنان مى رسد ، به رعايت تقوا و نظم در كارها.

+ نوشته شده در  چهارشنبه 18 فروردین1389ساعت 15:17  توسط پیمان طرزعلی  | 

نظم و برنامه‌ريزي در رفتار بزرگان

امام خميني (رحمت الله عليه) :

زندگي امام خميني در شئون مختلف مادي و معنوي آميخته با نظم و حساب و وقت‌شناسي بود، در حدي كه گويا از فرايض و واجبات ديني است. وقتي امام خميني(رحمت الله عليه) در عراق بودند مشهور شد كه بعضي از طلاب نجف اشرف، ساعت خود را با رفت و آمد ايشان به درس و تشرف به حرم مطهر تنظيم مي كردند. وقت‌شناسي و نظم در امور از ويژگي‌هاي معروف آن بزرگوار بود.
يكي از مصاحبان ايشان مي‌گويد: « به راستي عجيب بود كه امام براي مطالعه و قرائت قرآن و كارهاي مستحبي حتي زيارت‌ها و دعاهايي كه در وقت خاصي هم وارد نشده است، وقت خاصي را تنظيم كرده بودند و هركاري را روي همان وقت‌بندي و تنظيم خاص، انجام مي‌دادند.» امام خميني (رحمت الله عليه) در يكي از بيانات خود مي‌فرمايند:«عده قليل با نظم، بر عده كثير بي‌نظم، غلبه داشته است. » (صحيفه نور، ج14، ص187)

مقام معظم رهبري :

يكي از برنامه‌هاي ثابت مقام معظم رهبري اين است كه حداقل يك ساعت به اذان صبح بيدار مي شوند و تا اذان صبح به تهجد و شب‌زنده‌داري مشغولند.
معظم‌له در طول هفته چند مرتبه كوه‌پيمايي مي‌كنند. گاهي اين برنامه ساعت‌ها طول مي‌كشد به حدي كه شايد بسياري از جوانان هم نتوانند ايشان را همراهي كنند. بسياري از مواقع اتفاق مي‌افتد كه نماز صبح را بالاي كوه مي‌خوانند.
مقامات كشوري و لشكري كه درخواست ملاقات داده‌اند، ساعت خاصي خدمت آقا مي‌آيند. گزارش كارشان را مي‌دهند و معظم‌له رهنمودهاي لازم را ارايه مي‌دهند.
هر روز گزيده جرايد و مطبوعات براي مقام معظم رهبري آماده و به صورت بولتن تقديمشان مي‌شود، ولي ايشان به گزيده مطبوعات اكتفا نمي‌كنند و بسياري از روزنامه‌هاي صبح و عصر و به خصوص سرمقاله‌ها را با دقت مي‌خوانند.
بعد از اقامه نماز ظهر به جماعت، معظم‌له براي ناهار و استراحت تشريف مي‌برند و دوباره ساعت 4 بعدازظهر كارشان را شروع مي‌كنند.
آيت الله خامنه‌اي اغلب بين نماز مغرب و عشا حدود نيم ساعت تا سه ربع در سكوت محض به تفكر و تأمل مي‌نشينند.
ساعتي از شب را به مطالعه، ديدن اخبار و ساعتي را نيز پدرانه دركنار خانواده به سرمي‌برند. ايشان علي‌رغم همه مشغله‌هاي كاري و علمي، باز با وسواسي خاص به امور خانواده و دقت دركار و تحصيل فرزندانشان مي‌پردازند.
يك روز در هفته، جمعي از شخصيت‌هاي بارز علمي و عده‌اي از مجتهدان با ايشان جلسه‌اي دارند و برخي از مباحث فقهي را مطرح مي‌كنند.
يكي از برنامه‌هاي منظم مقام معظم رهبري ارتباط با مردم و به‌ويژه سركشي به خانواده‌هاي شهداست. اين ملاقات‌ها غالباً بدون اطلاع قبلي خانواده‌هاي شهدا برگزار مي‌شود.

شهيد استاد مرتضي مطهري :

دكتر علي لاريجاني( داماد استاد شهيد مطهري ) درباره برنامه‌ريزي استاد چنين مي‌گويد :
«ايشان در تمام شئون زندگي، فرد بسيار منظم و منضبطي بودند. اوقات ايشان با برنامه براي كارهاي مشخصي تنظيم شده بود. ساعاتي را براي عبادت و ساعاتي را براي استراحت و ساعاتي را براي مطالعه تنظيم كرده بودند. معمولاً دو ساعت مانده به طلوع فجر، مشغول عبادت مي‌شدند و اين برنامه حتي در مسافرت‌ها نيز تغيير نمي‌كرد؛ گرچه، بخاطر كثرت كار در برخي ايام مجبور مي‌شدند ديروقت به بستر روند.
استراحت ايشان هم منظم بود و معمولاً ساعت 5/9 يا 10 شب براي استراحت مهيا مي‌شدند. در زمينه تحقيقات علمي، هم در ساعات مطالعه ايشان اين نظم و ترتيب وجود داشت و هم در موضوعاتي كه مورد تحقيق ايشان بود، اين استمرار مطالعاتي ديده مي‌شد. برخي موضوعات بود كه ايشان ساليان درازي را در مطالعه و تحقيق درباره ي آن‌ها گذراندند. اين وضع در فيش‌ها يا ياداشت‌هاي ايشان نيز ديده مي‌شود. »

آيت‌الله مصباح يزدي :

آيت‌الله مسعودي درباره نظم و برنامه‌ريزي استاد مصباح مي‌گويد :
« اساساً روحيه تشكلي و سازمان‌يافته عمل‌كردن در دوران مبارزات را آقاي مصباح رواج داد. ايشان پيشنهاد كرده بود اگر كسي با پنج دقيقه تأخير در جلسات حاضر شود يك تومان ( قبل از انقلاب ) جريمه بپردازد. »
حجت‌الاسلام نواب نيز درباره نظم استاد در ابعاد مختلف زندگي مي‌گويد :
« ايشان داراي يك فكر منظم است و راجع به هر مطلبي به سرعت تصميم نمي‌گيرد و به سرعت اظهار نظر نمي‌كند. هروقت از ايشان سؤوالي مي‌كنيم، فكر مي‌كنند و با يك نظم فكري درست به ما جواب مي‌دهند؛ مثلاً مي‌گويند اين مطلبي كه شما پرسيديد چند جهت دارد و بايد از جهات مختلف مورد ملاحظه قرار بگيرد ...
نظمي كه ايشان دركارهايشان دارند به‌گونه اي است كه وقتي در مدرسه حقاني تدريس مي‌كردند دوستان مي‌گفتند با رفتن و آمدن ايشان مي‌توانيم ساعت كوك كنيم. وقت‌شناسي‌شان، نظمي كه در لباس پوشيدن دارند، نظمي كه در خورد و خوراك دارند، و همه سلامتي و نشاط و موفقيت شان مرهون نظمشان است. »

+ نوشته شده در  دوشنبه 16 فروردین1389ساعت 18:22  توسط پیمان طرزعلی  | 

نظم و انضباط

نظم و انضباط اساس تمدن و عاملي است كه سبب مي شود زندگي بهتر و با سرعت بيشتر به جريان بيفتد.

ميز و دفتر كار افراد موفق هميشه مرتب است. نويسنده هاي موفق در وقت معيني شروع به نوشتن مي كنند، در جاي مشخص و مرتبي مي نشينند و در تعداد ساعت هاي معيني مي نويسند.

تيم هاي ورزشي موفق تيم هايي هستند كه نكات انضباطي را به خوبي رعايت مي كنند و به شكل منظم سر تمرينات حاضر مي شوند.

در خانه اي كه نظم و ترتيب حاكم است هيچ كس دنبال وسايلش نمي گردد. چون همه چيز سر جاي خودش قرار دارد. به اين ترتيب در وقت همه صرفه جويي مي شود.

مؤسسه اقتصادي موفق، دفاتر مالي مرتب و منظمي دارد و در هنگام هزينه كردن، انضباط را رعايت مي كند.

به طور كلي هر چه مردم يك كشور منظم تر باشند، فرهنگ، اقتصاد و جامعه پيشرفته تري دارند و در آنها حقوق شهروندي بهتر رعايت مي شود. حتي كشورهاي در حال توسعه اي كه خود را به رعايت نظم و انضباط ملزم كنند، پس از مدتي مي توانند عقب ماندگي هايشان را جبران كنند. چنين اتفاقي در برخي از كشورهاي آسيايي رخ داده است اما اين اتفاق در بسياري از كشورها رخ نمي دهد. بنابراين آنها با انبوهي از ثروت و منابع طبيعي كشورهايي عقب مانده اند.

همه كم و بيش مي دانند كه نظم و انضباط لازم است. براي همين همه كشورها قانون دارند. در همه كشورها مردم از ساعت معيني شروع به كار مي كنند و در ساعت معيني كارشان را به پايان مي برند.

 با ورود رايانه به زندگي انسان ها، نظم و انضباط اهميت به مراتب بيشتري پيدا كرده است. در اين شرايط موفقيت، از آن جامعه اي است كه بيش از ديگران به نظم و انضباط اهميت مي دهد.

وجـود نـظـم در زنـدگى جوان , يكى از مسائل بسيار مهم بوده و موفقيت او در آينده تحصيلى , مرهون رعايت كامل نظم و ترتيب در زندگى اش مى باشد 

هـدف عـمـده نـظـم در زنـدگـى , بهره گيرى و صرفه جويى در وقت و داشتن ضابطه و معيار صحيحى براى اندوختن اطلاعات در ذهن است                                     
هـمچنين رعايت نظم و ترتيب در زندگى روزمره از جهت روانى , سبب مى شود كه جوان , حتى هـنـگـام تـحـصـيـل و فـراگـيرى دانش , اطلاعات علمى خود را تحت قاعده و نظم فراگيرد و يـادگـيـرى , بطور منظم صورت پذيرد, بطورى كه مطالب , منسجم و به ترتيب درخزانه حافظه جايگزين شود وهرگاه شخص بخواهد به اطلاعات قبلى خود مراجعه كند و به راحتى و به سرعت , اطلاعات و مطالب در ذهنش حاضر شود.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 12 فروردین1389ساعت 18:3  توسط پیمان طرزعلی  | 

انضباط چیست ؟

 انضباط چیست ؟

برای انضباط تعاریف گوناگونی بیان شده است که در اینجا به شمه ای از آنها اشاره می شود.

فرهنگ معین انضباط را به معنای سامان گرفتن، خوب نگاه داشته شدن، نظم داشتن و پیروی کامل از دستورات نظامی تعریف کرده است. گروهی انضباط را اطاعت کورکورانه و گروه دیگر انضباط را با تنبیه یکسان می دانند.

در کتاب روانشناسی تربیتی دکتر شریعتمداری آمده است که انضباط به معنی صحیح اینکه فرد شخصا رفتار و اعمال خود را تحت نظم و قاعده درآورد، خویشتن را کنترل کند و با توجه به آثار و نتایج اعمال خویش اقدام نماید.

آئین نامه آموزش و پرورش انضباط را رعایت موازین و شئونات اسلا می و عمل ساختن آن در اخلا ق و رفتار دانش آموزان می داند به طور کلی می توان گفت که : هدف از نظم و انضباط آن است که دانش آموزان را با مقررات مدرسه گروه هماهنگ سازیم و محیط یادگیری را معنی دارتر و تمایلا ت و غرایز طبیعی و فطری آنها را در جهتی مطلوب هدایت و راهنمایی کنیم. از آنجا که محور همه کارها و هدف نهایی آموزش و پرورش تربیت دانش آموزان است و نباید او را فدای انضباط کنیم بلکه باید انضباط را در خدمت او درآوریم.

در حال حاضر مربیان مدارس با نسل دیگری غیر از نسل گذشته سر و کار دارند و مسائل آنان در بسیاری از زمینه ها با مسائل نوجوانان نسل های پیش فرق کرده است. برخی از اولیای دانش آموزان از کنترل فرزندان خود عاجز مانده اند زیرا فرزندان آزادی بیشتری خواستارند و به آسانی به محدودیت ها و قراردادهای اجتماعی و خانوادگی تن درنمی دهند و نسبت به مقررات کلا س و مدرسه حالت طغیان و عصیانگری دارند.

مهمترین عواملی که باعث بی انضباطی دانش آموزان می گردد عبارتند از : ۱- عوامل خارج از مدرسه چون جامعه، خانواده و وسایل ارتباط جمعی ۲- عوامل داخل مدرسه مانند درس معلم، سلب قدرت از دانش آموز، تبدیل او به موجودی تسلیم شدن و سر به زیر، روشن نبودن محدودیت ها و قوانین انضباطی مدرسه، نبودن زمینه مساعد برای ابراز وجود، تجاوز به حریم شخصی او، عدم آگاهی اولیا از مسائل تربیتی و...

برای جلوگیری از بی انضباطی و تخلف در مدارس راهکارهای زیر توصیه می گردد :

بحث و گفت وگو مشاوره خصوصی، گوش کردن به حرف های دانش آموز، تشویق به مطالعه کتاب های مناسب و مفید، استفاده از نوار فیلم و تئاترهای آموزنده، شرکت در ورزش های گروهی، روشن کردن قوانین و مقررات و همچنین انتظارات مدرسه از دانش آموزان، اجتناب از روش های تدریس یکنواخت به دانش آموز، استفاده از نوازش های کلا سی، سعه صدر داشتن معلمان، دادن مسوولیت به آنها، اعتدال و پویایی و کارآیی عناصر اصلی مدرسه.

 

 

+ نوشته شده در  یکشنبه 8 فروردین1389ساعت 18:25  توسط پیمان طرزعلی  | 

سخت گیری های انضباطی والدین بر فرزندان باعث افت تحصیلی و افسردگی نوجوانان می شود .

خبرگزاری مهر : دکتر مجید ابهری متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی گفت : خانواده‌به عنوان نخستین مرکز آموزشی برای کودکان اهمیت فوق العاده‌ای در شکل گیری شخصیت و تعلیم و تربیت آنان دارد و در صورتی که سختگیری و استبداد تربیتی والدین بر فرزندان حاکم باشد کودکان نه تنها در همان دوران به افراد منزوی و بدون اعتماد به نفس و ترسو تبدیل می شوند بلکه در آینده آموزه های تربیتی خود را با اعمال زور و پرخاشگرانه در جامعه بروز می دهند.

وی افزود: والدین مستبد , آزادی عمل را از فرزندان خود سلب می کنند و مانع حضور و رشد آنان در جامعه می شوند و این امر عامل کاهش اعتماد به نفس آنان در دوران نوجوانی می شود.

ابهری گفت : همان گونه که سخت گیری های انضباطی باعث افت تحصیلی‌, افسردگی و فرار از خانه می شود , بی توجهی به اصول تربیتی نیز می‌تواند آینده فرزندان را به مخاطره اندازد.

وی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد 70 درصد نوجوانان فراری در خانواده هایی بودند که اصول انضباطی خشک حکم فرما بوده‌است و این امر می تواند هشدار جدی برای والدین باشد.

این متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی بهترین روش تربیتی برای فرزندان را اعتدال در امور پژوهشی , تحصیلی و عاطفی دانست و افزود: والدین باید در تربیت و بروز عاطفه از افراط و تفریط پرهیز کنند و محیط خانه را به زندان تبدیل نکنند تا فرزندان برای خروج از آن لحظه شماری کنند .

يکي از تيترهاي بحث برانگيز روزنامه ها در ماه گذشته ، افت تحصيلي 5/21 درصدي دانش آموزان اول دبيرستان بود، اما اين معضل چرا و چگونه شکل گرفته است؟ يکي از مسائل و مشکلات اساسي نظام آموزشي هر کشوري ، مساله افت تحصيلي است. 

اين موضوع هر ساله هزينه هاي بسيار بالايي را دربرداشته و دورنماي پيشرفت و توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي کشورها را مبهم مي کند. مطابق مطالعات انجام شده ، اين مشکل هر سال افزايش مي يابد و بسياري از دانش آموزان و حتي دانشجويان ، نمي توانند از پس مواد و محتواي آموزشي طراحي و تدوين شده برآيند يا آنها را در موعد مقرر انجام دهند.

زماني اين مساله اهميت بيشتري پيدا مي کند که بدانيم بسياري از اين افراد توانايي هاي لازم را براي کسب موفقيت دارند، ولي موفق نمي شوند. بايد به مقوله افت تحصيلي توجه بيشتري کرد تا بتوان با شناخت آن ، توانايي ها و شايستگي هاي کودکان و نوجوانان را بارور کرد.

افت تحصيلي کاهش عملکرد تحصيلي دانش آموز از سطحي رضايت بخش به سطحي نامطلوب است. توجه به تعريف فوق نشان مي دهد مقايسه و سنجش سطح عملکرد تحصيلي قبلي و فعلي دانش آموز بهترين شاخص افت تحصيلي است.

مشکلاتي که در اين ارتباط شايان توجه است ، در ابعاد فرد، خانواده ، مدرسه و جامعه خلاصه مي شود. البته فقط در ذهن و روي کاغذ مي توان آنها را از يکديگر مجزا کرد. اين عوامل ، گاه چنان در هم تنيده اند و کنش متقابل دارند، که تعيين نقش و سهم هر کدام به دشواري امکانپذير است.

 

+ نوشته شده در  شنبه 7 فروردین1389ساعت 16:38  توسط پیمان طرزعلی  | 

مقدمه

من‎ ‎شما فرزندانم را به پیروی از دستورات خدا و نظم و انضباط در زندگی توصیه می‌كنم .

                                                                                                      ‏‎‎امام علی علیه ‏السلام‎


با عرض سلام و خسته نباشید و تبریک فرا رسیدن سال نو و آمدن بهار ، خدمت تمامی دوستان

بهار می آید با ترانه دل انگیز باران و ترنم شیرین جویبار که رگهای خاک را از زلال جاری عشق آکنده می سازند. باشد تا طراوت تن سبز جوانه را به میهمانی خانه های دلمان بخوانیم و با سرخی ایمان لاله ها پیمان ببندیم.

تنگ بلورین زندگیتان مالامال قطره های شبنم عشق و ایثار

خدا را شاکرم که این اجازه و توان را به من داد تا از امروز برخی مطالب و خبرهای جالبی که بعد از جمع آوری و ویرایش اینجانب به نظرم خوب و کارآمد است را در اختیار شما دوستان عزیز قرار بدهم تا با کمک و هم فکری بیشتر به هدف اصلی خود که همان نظم و انضباط در تمام امور است برسیم.

                                                                                                    موفق باشید

                                                                                      طرزعلی

 

 


روان شناس ها عقیده دارند فرد منضبط در امر مطالعه «فیلسوف جهان متن » است; زیرا انضباط دقت را بالا می برد و آدم دقیق برخوردش با دنیای علمی منتقدانه است نه منفعلانه . اصطلاحا چراغ انسان های دقیق در خانه ای، که آن ها در آن به سر می برند ، می سوزد .

گاه هنگام مطالعه وقت خود را کاملا متشتت می کنیم و اصطلاحا از امور ذهنی و ضمنی آکنده می سازیم . بی تردید در این موقعیت سطح دقت و برداشت پایین می آید، سطح تعاملی لازم با متن و محتوا ایجاد نمی شود و در بیابان بی هدفی جز حسرت چیزی به دست نمی آوریم .

چنان چه انضباط بر مطالعه حکمروایی کند، سطح فعالیت ذهن و برداشت و دقت بالا می رود . هر چه انضباط بالاتر رود، آدمی به سطح عجیبی از وجود خویش می رسد که اصطلاحا «توانمندی های فراسو» خوانده می شود.

در این حالت فرد مطالعه کننده به نظمی منطقی در یک اثر علمی و دقیق پی می برد و لذت کشف این ارتباط منطقی را می چشد; برای مثال گاه کتابی را مطالعه می کنیم و صفحاتی از آن را با دقت از نظر می گذرانیم و متوجه می شویم نظمی زنجیری و منطقی مثلا بین صفحه های 1و5 و بین عنوان و مطلب صفحه های 3و8 و بین 5 صفحه اولو کل فصل 50 صفحه ای وجود دارد . این در حقیقت همان نظم منطقی و انضباط پیوسته مطالعه است .

افراد غالبا در مطالعات این شگفتی ها را در نمی یابند و چه بسا به همه متون، کتاب ها، رمان ها، مقالات و محتواها به صورت یکنواخت، غیردقیق و غیرجدی می نگرند . نباید فراموش کرد چنین نگاه هایی در حقیقت زائل کننده میزان «بهره گیری علمی » خواهد بود و زیانی جبران ناپذیر به ارمغان می آورد; چون ما در برابر مطالعه بهای «زمان و فرصت » را می پردازیم و چنانچه نتیجه ای گرفته نشود، عمر گرانمایه تلف می گردد .

لذت انضباط و دقت در مطالعه آدمی را به سوی دنیایی دیگر می برد و آن «مطالعه مضامین و سخنان لا به لای خطوط »  است . ارباب فن می گویند: بهترین مطالعات آن دسته از فرصت هایی است که فرد قادر می شود لابه لای خطوط را بفهمد; زیرا «فضای خالی » لابه لای خطوط، قطع ها و وصل ها، داستان ها، مثل ها، ایجاز، اجمال، اجلال، ایهام همه و همه حرف ها و فنون و شگردهایی هستند که نویسنده به وسیله آن ها مرادش را بیان می کند .

این امر خصوصا در مورد بعضی از سخنرانی های نقادانه یا کتاب های نقد و یا مقالات جنجالی حائز اهمیت است . انسان باید قادر باشد فضای لابه لای خطوط را بفهمد و اگر به چنین مرزی برسد، اصطلاحا «به مرز تحلیل رسیده » است .

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 5 فروردین1389ساعت 17:40  توسط پیمان طرزعلی  |